Wat kunnen scholen met de toenemende psychische problemen bij haar leerlingen?

EenVandaag presenteerde in het afgelopen jaar een serie van artikelen over spanningen en depressieve gevoelens bij jongeren sinds Corona. Uit cijfers blijkt dat bijna de helft van de jongeren tussen de 16 en 24 jaar sinds mei 2020 met toenemende psychische problemen te maken heeft. Hoogleraar Eveline Crone onderzoekt deze groep en pleit voor een nieuwe aanpak. “De cijfers zijn alarmerend.”

Er is volgens Crone overduidelijk sprake om een grote toename ten opzichte van voor corona. “Normaal gesproken zag je dat in deze groep 10 tot 15 procent psychische klachten ontwikkelde, nu is dat bijna 50 procent.”

Een verrassend resultaat van het onderzoek, is dat de klachten sinds mei 2020 alleen maar toenamen. “Je zou verwachten dat de spanning en depressieve gevoelens in het begin van de coronacrisis sterker waren dan in mei 2021. Er was toen al veel meer vooruitzicht, maar wat we zien is dat de klachten alleen maar toenemen.” Zo is in de persconferentie van minister-president Rutte en minister Kuipers gesteld dat twee op de drie jongeren op het moment eenzaam voelt (tijdspanne herfst 2020 – herfst 2021).

De stijgende cijfers zijn alarmerend, en zijn vooral te verklaren door een toename in een grote groep mensen die normaal geen psychische klachten zou krijgen. Je hebt dus niet alleen sterkere klachten en problemen, er is een hele groep bijgekomen die we anders niet hadden gezien. Deze mensen kregen door de onzekerheid van corona toch mentale klachten.”

Door Corona en de (terugkerende) sluiting van de scholen werden de natuurlijke behoeften van de 16-24 jarigen onderdrukt, te weten de behoeften om meer risico’s te zoeken om zich te ontwikkelen en ervaringen op te doen; de behoeften aan meer en diepere vriendschappen en de behoefte om ertoe te doen. Die onderdrukking, het gebrek aan uiting, veroorzaakt gevoelens van spanning en depressie.

Extra problematisch daarbij is dat jongeren niet de hulp vinden die ze nodig hebben en waar ze recht op hebben, een signaal wat jeugdwerkers al jaren afgeven. Een signaal ook wat scholen, álle scholen (van 4-24) kunnen oppakken door er aandacht aan te schenken. En dat kan. En dat kan nu! De scholen zijn weer open en de urgentie druipt als het ware van de gezichten af. Als je het kunt herkennen. En dat kan weer door kennis en scholing.

Want dáár zit (een belangrijke bijdrage aan) de oplossing: gerichte scholing van leerkrachten en zorgprofessionals binnen de scholen om onze jongeren goed te kunnen ‘lezen’. Met kennis van gedrag, met aandacht en met het geven van vertrouwen kan er mét jongeren, in plaats van over jongeren worden gesproken. Daar zijn soms tools voor nodig, maar die zijn voorhanden en zijn uitermate effectief.

Wij dragen gespecialiseerde kennis uit de gedragswetenschappen over. Van professional op professional. Hoogwaardig en praktisch toepasbaar. Elke training (fysiek dan wel online) biedt kwaliteit en geeft handvatten om op de juiste manier en met aandacht, contact te leggen en daarmee een veilige en vertrouwende omgeving te creëren.

Post a Comment