Trainingen
Vertrouwen en Veiligheid: voorwaarden om te kunnen leren
Veel mensen denken ten onrechte dat kinderen automatisch kunnen leren van anderen. Natuurlijk is het zo dat mensen in aanleg het vermogen hebben om te leren van anderen maar de mate waarin dit ook echt lukt heeft voorwaarden. deze module gaat over het creëren van deze voorwaarden voor kinderen zodat ze inderdaad optimaal kunnen leren, zowel van leerkrachten, ouders als van elkaar.
Ingrijpende gebeurtenissen en trauma’s
In deze module zal middels interactieve en belevingsgerichte werkvormen duidelijk worden dat je als leerkracht een grotere rol in zowel de signalering als ook de preventie én behandeling van klachten voortkomende uit trauma kunt hebben dan je vooraf zou verwachten.
Rouw en Verlies
In deze module worden belangrijke concepten m.b.t. tot verlies, rouw, verdriet, stemming en verwerking van verlies behandeld en worden concrete handvatten en tools gegeven om als leerkracht nóg adequater op te treden wanneer je te maken krijgt met deze thematiek.
Ontwikkeling en Hechting
Tegen de achtergrond van de hechtingstheorie zal nog meer duidelijk worden welke grote invloed je als leerkracht kan hebben op de ontwikkeling van een kind. De module biedt in een relatief korte duur wezenlijke verdieping in het werk als leerkracht.
Het handboek van psychische problemen
Een belangrijk onderdeel in deze module is het standpunt dat juíst leerkrachten het gedrag van kinderen goed kunnen observeren, beschrijven en begrijpen omdat ze minder ‘besmet zijn’ met het classificerende denken dat voortkomt uit de DSM 5.
Ouders en Opvoeders
In deze module staat het contact met ouders of opvoeders van leerlingen centraal. Doel is om leerkrachten te sterken in hun (in veel gevallen) aanleg op het gebied van gespreksvaardigheden en hen technieken bij te brengen die eraan bijdragen dat de communicatie met opvoeders nog beter gaat verlopen.
Professioneel Zelfbewustzijn
In deze module wordt inzichtelijk hoezeer eigen overtuigingen, ervaringen, gewoonten en gevoelens zowel bewust als veelal onbewust een rol spelen in het contact met leerlingen, opvoeders en collega’s. Het uitgangspunt is om zoveel mogelijk bewust te worden van deze patronen zodat indien gewenst ook geoefend kan worden met ander of nieuw gedrag.