Module Psychotrauma

Steeds meer wetenschappelijk onderzoek onderschrijft de impact van ingrijpende gebeurtenissen op jonge leeftijd op de verdere ontwikkeling van mensen. Een groot aantal psychische aandoeningen lijken sterk samen te hangen met ingrijpende of traumatische gebeurtenissen in de vroege jeugd of kindertijd. Gelukkig komt er binnen de GGZ steeds meer aandacht voor het tijdig signaleren en behandelen van de zogenaamde ‘trauma-gerelateerde stoornissen’. Helaas bereiken deze laatste ontwikkelingen in het signaleren, diagnosticeren, behandelen en begeleiden van mensen/kinderen met trauma-gerelateerde klachten weinig disciplines buiten de GGZ. Dit resulteert in een forse onderdiagnosticering van psychotrauma onder kinderen en jeugdigen. Vaak worden symptomen van trauma, niet of laat gezien of gelabeld onder ander gedrag of omstandigheden: “Zij is altijd zo stil geeft moeder aan, het zou in de familie zitten” of “Hij is zo druk en impulsief doordat hij ADHD heeft” of “Zij reageert altijd fel en agressief omdat ze dat thuis zo geleerd heeft, haar vader is precies zo”. Het resultaat van onderdiagnosticering heeft vergaande gevolgen voor de verdere (persoonlijkheids) ontwikkeling van mensen.

“In de module zal middels interactieve en belevingsgerichte werkvormen duidelijk worden dat je als leerkracht een grotere rol in zowel de signalering als ook de preventie én behandeling van klachten voortkomende uit trauma kunt hebben dan je vooraf zou verwachten.”

SinC heeft daarom speciaal voor leerkrachten in het basisonderwijs een module ontwikkeld rondom psychotrauma. Hierin wordt naast de biologische- cognitieve- en emotionele werkingsmechanismen en het ontstaan van trauma ingegaan op de uiteenlopende uitingsvormen in de kindertijd. Daarnaast wordt ingegaan op hoe over traumatische ervaringen te praten met kinderen en hun ouders. Om een goed beeld te schetsen van deze problematiek wordt ook een beeld geschetst van de behandelmogelijkheden en de specialistische behandelcentra.

Hiernaast wordt in de module ingegaan op welke rol jij als leerkracht kunt hebben in de preventie van trauma-gerelateerde klachten en in het beperken van de schadelijke gevolgen van het doormaken van een traumatische gebeurtenis. In de module zal middels interactieve en belevingsgerichte werkvormen duidelijk worden dat je als leerkracht een grotere rol in zowel de signalering als ook de preventie én behandeling van klachten voortkomende uit trauma kunt hebben dan je vooraf zou verwachten.

Na het volgen van de module Psychotrauma:

  • Weet je precies wat bedoeld wordt met trauma, traumatische ervaringen en trauma-gerelateerde stoornissen.
  • Ben je bekend met verschillende uitingsvormen van trauma-gerelateerde klachten bij kinderen.
  • Heb je geleerd hoe je met kinderen en hun opvoeders in gesprek te gaan over traumatische gebeurtenissen en mogelijke klachten die hieruit voortkomen.
  • Heb je meer zicht gekregen op hoe je als leerkracht kunt bijdragen aan het voorkómen van klachten voortkomend uit psycho-trauma.
  • Besef je in grotere mate hoe groot je invloed en impact kunnen zijn in de ontwikkeling van een kind en daarmee ook in de preventie en behandeling van trauma-gerelateerde klachten of stoornissen.
  • Heb je een aantal concrete handvatten en tools die je meteen kan toepassen in contact met leerlingen en hun opvoeders.
  • Heb je een beter beeld van de zorg- en behandelmogelijkheden van psycho-trauma in de Nederlandse GGZ.