Module: Ontwikkeling en Hechting
De hechtingstheorie kent nog altijd een centrale positie in veel pedagogische en psychologische ontwikkelingstheorieën. Ondanks de bekendheid, relevantie en grote wetenschappelijk evidentie voor de hechtingstheorie zien we niet altijd de klinisch toepasbaarheid hiervan vertaald worden naar de praktijk van alle dag, zoals in dit geval in de klas op de basisschool. De hechtingstheorie biedt namelijk veel mogelijkheden voor leerkrachten om van nóg grotere waarde zijn in de ontwikkeling van het kind. Veel wetenswaardigheden vanuit deze hechtingstheorie worden gebruikt in de ontwikkeling van methoden voor behandeling en begeleiding van kinderen en volwassenen die kampen met psychische problemen. De kansen en de mogelijkheden die deze wetenswaardigheden leerkrachten kunnen bieden in hun bejegening van kinderen en hun ouders horen we veel minder vaak terug op scholen.
“Tegen de achtergrond van de hechtingstheorie zal nog meer duidelijk worden welke grote invloed de kan leerkracht kan hebben op de ontwikkeling van het kind.”
Daarom heeft SinC een module ontwikkeld over de hechtingstheorie, speciaal voor leerkrachten binnen het basisschool onderwijs. De module biedt in een relatief korte duur wezenlijke verdieping in het werk als leerkracht doordat men op een speelse manier wordt uitgedaagd om de visie op het vak van leerkracht te verbreden. Door deze verdieping en verbreding vanuit de hechtingstheorie wordt meer recht gedaan aan de grote rol die een leerkracht speelt in het leven van een kind en daarmee in de (hele) verdere ontwikkeling van een mens.
Tegen de achtergrond van de hechtingstheorie zal nog meer duidelijk worden welke grote invloed de kan leerkracht kan hebben op de ontwikkeling van het kind. De module wordt verzorgd door specialisten werkzaam binnen de geestelijk gezondheidszorg om leerkrachten vanuit dit perspectief mee te nemen in route die het kind aflegt vanaf de plek in de (kleuter)klas tot aan de gezonde of juist beschadigde volwassene of oudere.
Na het volgen van de module Ontwikkeling en Hechting:
- Weet je (weer) precies wat de hechtingstheorie inhoudt.
- Weet je nog beter welke grote rol de hechting speelt in de ontwikkeling van het kind.
- Heb je (door middel van de oefeningen) zelf ervaren wat hechting eigenlijk betekent.
- Kan je je leerlingen (en hun opvoeders) nóg beter begrijpen door de opgedane kennis omrent de (neurobiologische) ontwikkeling van het kind en de verschillende hechtingsstijlen.
- Heb je concrete handvatten en tools die je meteen kan toepassen in contact met leerlingen en hun opvoeders: wat zijn belangrijke aandachtspunten in de bejegening van mijn leerlingen en in welke fase van hun ontwikkeling en waarom is dat zo?
- Kan je door de opgedane kennis en vaardigheden direct een (extra) concrete bijdrage leveren aan de psychische gezondheid van het kind.
- Kan je een grotere bijdrage leveren aan het voorkómen van psychische problematiek nu en/of op latere leeftijd van het kind.